Megara

  1. Położenie
  2. Pochodzenie
  3. Dzieje Megary
  4. Ciekawostki
  5. Władcy
  6. Założone kolonie
  7. Megara w źródłach

Położenie

Ancient Greek southern regions.png

Źródło: Wikipedia, The Local World of an Ancient Greek City-State ISBN 978-1-77096-223-1

Megara była dobrze usytuowana (na Przesmyku Korynckim), aby czerpać korzyści z handlu odbywającego się z Peloponezu do centralnej Grecji lub z Koryntu do Zatoki Sarońskiej (w której znajdował się główny port Nisa oraz port Pagae [dzis. Alpochori], oba pod kontrolą Megary z wyjątkami; kolejne dwa porty to Panormos i Aigosthena). Natomiast teren miasta-państwa (Megaryda) był terenem górzystym. Megara znana była szczególnie z eksportu wełny i produktów z niej, oraz warzyw (np. kapusty o czym będzie poniżej).

W Megarze, na agorze, łączyły się szlaki handlowe z Koryntu i terenów Attyki oraz Beocji.

Dogodne położenie do prowadzenia handlu stanowiło przeciwwagę do niedogodnego położenia geopolitycznego, bowiem Megara znajdowała się pomiędzy Koryntem, Atenami i Spartą. Głównie z tymi polis rywalizowała o wpływy, co prowadziło również do wojen. Na przestrzeni wieków Megara traciła swoją suwerenność na rzecz jednej z wymienionych polis albo stawała do konfliktu wspierając którąś ze stron ale były również momenty, gdy udawało się zachować neutralność.


Pochodzenie

Przyporządkowanie Megarian do jednej z grup etnicznych nie jest łatwe. Spartiaci, Beoci, Ateńczycy, Jonowie, to grupy etniczne, które łączyły pochodzenie Megarian ze swoim i zgłaszały pretensje do siebie nawzajem względem Megary. Sami Megarianie uważali się za potomków Dorów; ta teza również nie ma w pełni uzasadnienia. Na przykład, analiza dialektu jakim posługiwali się Megarejczycy faktycznie wskazuje na korzenie Dorów, jednak ma on w sobie także cechy językowe innych grup.

Strabon w swoim dziele pt. Geografia pochodzenie Megarian łączy z Dorami właśnie; jest to jedna z trzech wersji, które ten autor przedstawia.

Wątek pochodzenie pojawia się w mitach Aten i Megary, które są silnie powiązane (np. Skiron, Tezeusz) i bez wątpienia odzwierciedlają historyczne napięcia między tymi dwoma państwami o terytoria takie jak Salamis i Eleusis.


Dzieje Megary

W okresie archaicznym i okresie klasycznym Megara dzięki silnej flocie morskiej czerpała zyski z handlu oraz była w stanie rywalizować z Koryntem i Atenami.

VII w. p.n.e.
Megarianie przejawiali negatywną postawą wobec Koryntu oraz rządów arystorkacji, z kolei sprzyjali rządom tyranii w Atenach. Następnie, w VI w. p.n.e. stronnictwom demokratycznym (o charakterze demagogii).
Około 650 r. p.n.e. Megara podbija ludność zamieszkującą wyspę Salamine i przejmuje kontrolę nad wyspą.

VI w. p.n.e.
W 580 r. p.n.e. upadają rządy demokratycznego stronnictwa.
Megara stała się członkiem Ligii Peloponeskiej ok. 520 r. i tego samego roku została sprzymierzeńcem Sparty.
W tym okresie Megara założyła kolonię na Sycylii oraz na wybrzeżu Morza Czarnego.
Od ok. 599 r. – 550 r. p.n.e. Ateńczycy i Megarianie toczą spór o naturalne prawo do Salaminy.

V w. p.n.e.
W 461 r., Megara i Ateny zacieśniły relacje i w efekcie, Ateńczycy otrzymali dostęp do dwóch przystani tj. Nisa i Pagae; Megara opuściła Ligę Peloponeską i przystąpiła do Ateńskiego Związku Morskiego. Jedną z przyczyn mogła być słaba pozycja Sparty, która w tym czasie musiała uporać się z powstaniem w Messenii, więc Megarejczycy mogli uważać, że muszą znaleźć innego gwaranta ich bezpieczeństwa wobec niesłabnącego napięcia między Megarą a Koryntem. Ma miejsce istotny wpływ Aten; Megara traci swoją częściowo swoją suwerenność.
Mniej więcej w tym czasie z inicjatywy rozpoczyna się budowa murów łączących Megarę z przystanią w Nisa; podobne przedsięwzięcia Ateńczycy podejmowali w Argos oraz samych Atenach.

Wojna peloponeska Tukidydes 1.103

Wówczas Megara i Pegae znalazły się w rękach Ateńczyków, którzy zbudowali dla Megarejczyków długie mury od miasta do Nisy, i utrzymywali je z własnym garnizonem. I od tego momentu było to przyczyną, że nienawiść Koryntian przeciwko Ateńczykom wzrosła.

W 446 r. p.n.e. Megarejczycy buntują się przeciwko Ateńczykom i wyzwalają się spod ich kontroli i wpływów. Nisa i Pagae na mocy zawartego pokoju tzw. trzydziestoletniego pokoju, kończącego Pierwszą Wojnę Peloponeską (ok. 460 r. p.n.e) wróciły pod kontrolę Megary.

Później, Ateńczycy pamiętając o buncie Megary podjęli akt prawny, na mocy którego zabronili handlu z Megarejczykami we wszystkich portach należących do Aten. (Tuk. 1.139)


Megara toczyła walkę z Koryntem (głównie na umownej granicy terytorialnej), a także w większym stopniu z Atenami (tzw. wojna archidamijska). Ateny zwyciężyły Megarę i przejęły kontrolę nad portami (Nisa i Pagae), które w trwającej wojnie peloponeskiej (431–404 p.n.e.) próbował odbić z ich rąk Spartański dowódca, Brazydas, jednak nie zdołał tego uczynić.

Pagae z biegiem czasu oraz wydarzeń w następnych stuleciach powoli przekształciło się w samodzielną polis. Początek silnych przemian w tym kierunku miał miejsce w ramach czasowych przedstawionego (skrótowo) stulecia i wydarzeniach związanych ze schronieniem się tam zbiegłych zwolenników oraz członków oligarchicznego stronnictwa w Megarze; zbiegłych przed represjami ze strony stronnictwa demokratycznego, które doszło do władzy.

IV w. p.n.e.
Znaczenie floty morskiej Megary zostało (przypuszczalnie) zredukowane, podobnie zyski z handlu. Isokrates w swoim dziele O pokoju wskazuje na skalę zubożenia społeczeństwa Megarydy:

(…) podczas gdy Megarianie, którzy mieli małe i nieznaczące zasoby na początku i którzy nie posiadają ani ziemi, ani portów, ani kopalni, ale są zmuszeni do uprawiania samych skał (…)

Przekaz Isokratesa może być jednak obarczony przesadą w ocenie rzeczywistego stanu. Po 300 roku p.n.e. w Megarze używano brązowych monet z dziobem triremy na awersie i dwoma delfinami pływającymi w kole na rewersie, co wyraźnie wskazuje na kontynuację silnej tradycji morskiej; z kolei używanie monet może sugerować, że Megara była jednak na tyle zamożna, że mogła bić własną monetę.
W tym stuleciu Megarejczycy, przekazali pieniądze na odbudowę zniszczonej w wojnie świątyni Apolla w Delfach.

III w. p.n.e.
Megara została członkiem Związku Achajskiego.
W 224/3 r. p.n.e. opuściła ww. Związek i wraz z Aigosteną (która była już w tym czasie niezależną polis, a wcześniej była portem Megary) dołączyła do Związku Beockiego.

II w. p.n.e.
Megara pod rządami Rzymian straciła na znaczeniu politycznym i handlowym, którego nie była już w stanie w przyszłości odzyskać.


Władcy (mityczni):

  1. Teagenes, tyran; zabił trzodę bogatych (brak jest motywów); próbował około 630 roku pomóc swojemu zięciowi Kylonowi w zdobyciu władzy w Atenach; i zbudował dom z fontanną, który wciąż można zobaczyć we współczesnej Megarze.
  2. Foroneus,
  3. Kar, potomek pierwszego króla Argos,
  4. Leleg, przybył z Egiptu; Leleg to także król Lakonii, zaś Lelegami nazywano też mieszkańców Lacedemonu;
  5. Klezon,
  6. Pylas, syn Klezona,
  7. Skiron, syn Pylasa, który ożenił się z córką Pandiona (a więc zięć Pandiona i szawgier Nizosa); walczył z Nizosem o władzę; Ateńczycy przedstawiają Skirona jako rozbójnika i mordercę; Megarejczycy przedstawiają go pozytywnie.
  8. Pandion, potomek Pylasa,
  9. Nizos, syn Pandiona, wg Pauzaniasza “ustąpiwszy Ajgeusowi, jako najstarszemu w całym rodzie, władzę nad Atenami, sam otrzymał władzę królewską nad Megarą i nad terenami sięgającymi aż do Koryntu.
  10. Hyperion, syn Agamemnona; wg Pauzaniasza Oto gdy ostatni król Megary, syn Agamemnona, Hyperion padł z ręki Sandiona z powodu swej chciwości i pychy, obywatele Megary postanowili już odtąd nie mieć jednego władcy, lecz tylko wybieralnych urzędników i kolejno świadczyć im posłuszeństwo.

Ciekawostki

  • znana była z tego, że jej mieszkańcy uprawiali głównie kapustę; opady deszczu w tym rejonie były większe niż w pozostałej części Attyki; kapusta – jej uprawa i spożywanie jako ulubiony przysmak Megarian, było przedmiotem drwin ze strony mieszkańców innych polis, np. ateńczyków,
  • znana była z tego, że duże połacie ziemi przeznaczone były na pstawiska; Arystoteles w swojej Polityce (1305 a 25-26) zwraca uwagę na to, że w gwałtownej rywalizacji o wpływy w polis pod koniec VII wieku p.n.e. niektórzy arystokratyczni przywódcy obrali sobie za strategię zabijanie pasących się stad swoich przeciwników, co podkreślało ich znaczenie,
  • chlanis to wytrzymała, krótka wełniana tunika, która była pożądanym produktem eksportowym innych polis; te wyprodukowane w Megarze znane były z jakości wełny, były cenione zarówno jako ubrania gotowe jak i jako dobra odzież zimowa. Według Ksenofonta (Mem. 2.7.6) wielu Megarian czerpało znaczne zyski z ich produkcji i handlu w Zatoce Sarońskiej, i poza nią.
  • “Łzy Megarian” (podobne znaczenie do “krokodyle łzy”) – były przysłowiowe; “przymusowa” żałoba; dwie opowiadają o żałobie Megarian. 1. Mówi, że córka króla megaryjskiego poślubiła korynckiego księcia, a gdy zmarła, jej ojciec zmusił megaryjczyków, by udali się do Koryntu, by ją opłakiwać. 2. Mówi, że żona króla Megarian zmusiła Megarian do opłakiwania śmierci jej męża.
  • w bitwie pod Platejami (479 r. p.n.e) stanęło 3 000 hoplitów z Megary,
  • w bitwie pod Termopilami (279 r. p.n.e.) stanęło 400 hoplitów z Megary,
  • w bitwie pod Slaminą (480 r. p.n.e.) udział wzięło 20 trójrzędowców (l.poj. triera) z Megary,
  • w czasie, gdy Megara należała do Związku Achajskiego (242-240 r. p.n.e.) 150 sędziów z Megary rozstrzygnęło konflikt o terytorium, który istniał pomiędzy Koryntem a Epidauros; Megara miała wówczas status suwerennej i neutralnej polis.

Lista założonych kolonii:

  1. Hyblaja na Sycylii (ok. 750 r. p.n.e.),
  2. Heraklea Pontyjska na wybrzeżu Morza Czarnego (ok. 558 r. p.n.e.),
  3. Mesembria na wybrzeżu Morza Czarnego,
  4. Astakos na zachodniej części Peloponezu,
  5. Chalkedon nad cieśniną Bosfor (ok. 676 r .p.n.e.),
  6. Bizancjum nad cieśniną Bosfor (ok. 668 r. p.n.e.),
  7. Selinunt na Sycylii (ok. 650 r. p.n.e.).

Megara w źródłach

Wędrówka po Helladzie – Pauzaniasz, I rozdz. XXXIX

Od Eleuzys zupełnie niedaleko jest już tzw. ziemia megarejska. Władza
nad nią także należała ongiś do Ateńczyków, gdy król Pylas
przekazał ją w spadku Pandionowi. Za dowód mi służy obecność grobu
Pandiona na tej ziemi oraz ta okoliczność, że Nizos ustąpiwszy
Ajgeusowi, jako najstarszemu w całym rodzie, władzę nad Atenami, sam otrzymał władzę królewską nad Megarą i nad terenami sięgającymi aż do Koryntu. Jeszcze do dnia dzisiejszego megarejska przystań, Nizaja, nosi od niego nazwę. Później, w czasie rządów króla Kodrosa, Peloponezyjczycy
ruszają z wyprawą wojenną na Ateny. Nie dokazawszy niczego godnego uwagi, w czasie swego odwrotu zabrali Ateńczykom Megarę i natychmiast dali na osiedlenie ochotników spośród Koryntian i innych sprzymierzeńców.

W ten sposób Megarejczycy zmienili obyczaje i dialekt oraz stali się Dorami. Wedle ich opinii miasto otrzymało nazwę w czasie panowania na tej ziemi Kara, syna Foroneusa. Wtedy, jak utrzymują, wznieśli po raz pierwszy przybytki Demetry i nazwali je Megara [tj. Komnaty]. A sami o sobie zaczęli mówić jako o Megarejczykach. Beotowie znowu twierdzą, że w Onchestos mieszkał syn Posejdona, Megareus, i że przybył z wojskiem do Nizosa, aby mu pomóc wytrwać w wojnie przeciw Minosowi; gdy zaś padł w walce, został pochowany na miejscu walki, a miasto, przedtem nazywane Nizą, otrzymało odeń miano Megary.

Megarejczycy jeszcze i to utrzymują. Mianowicie, że w dziewiątym pokoleniu po Karze, synu Foroneusa, panował Leleg przybyły z Egiptu i za jego panowania nazywano mieszkańców Megary Lelegami. Synem Lelega ma być Klezon, Pylas synem Klezona, Skiron synem Pylasa. Ten zaś miał się ożenić z córką Pandiona. Później powstał spór o władzę między Nizosem, synem Pandiona, a Skironem. Rozsądził ich Ajakos w ten sposób, że władzę królewską przyznał Nizosowi i jego potomkom, a Skironowi zdał dowództwo na wojnie. Wedle tradycji ustnej, Megareus, syn Posejdona, ożeniwszy się z córką Nizosa, Ifinoą, przejął władzę w spadku po Nizosie. Megarejczycy natomiast nie chcą nic wiedzieć o wojnie z Kretą i o zdobyciu miasta w czasie panowania Nizosa.

Wojna peloponeska – Tukidydes 1.114

Niedługo potem zbuntowała się Eubeja od Ateńczyków, a gdy Perykles przeszedł już do niej z wojskiem ateńskim, dotarła do niego wieść, że Megara również się zbuntowała i że Peloponezyjczycy zamierzają najechać Attykę, a Megarejczycy wybili garnizon ateński, z wyjątkiem tych, którzy uciekli do Nysy. Megarejczycy, gdy się zbuntowali, wzięli sobie na pomoc Koryntian, Epidaurojczyków i Sicyończyków. Dlatego Perykles natychmiast wycofał swoje wojsko z Eubei;

Pytania rzymskie i greckie – Plutarch

16 Co to jest to, co Megarianie nazywają aphabrōma?
Kiedy Nisus, od którego Nisa wzięła nazwę, był królem, pojął za żonę pochodzącą z Boeotii Habrotę, córkę Onchestusa, siostrę Megareusa, kobietę, która, jak się okazuje, była zarówno wyjątkowo inteligentna, jak i wyjątkowo dyskretna. Kiedy zmarła, Megarianie opłakiwali ją zgodnie, a Nisus, chcąc, by pamięć o niej i jej reputacja utrwaliły się na wieki, nakazał kobietom w mieście nosić szatę, którą ona nosiła; ze względu na nią nazwał tę szatę aphabrōma. Wydaje się, że nawet sam bóg dbał o reputację tej kobiety, gdyż często, gdy kobiety z Megary chciały zmienić swoje szaty, powstrzymywał je wyrocznią.

17 Co oznacza “przyjaciel włóczni”?
W dawnych czasach Megaryda była zasiedlona w gminach wiejskich, których mieszkańcy podzieleni byli na pięć grup. Nazywano je Heraeïs, Piraeïs, Megareis, Cynosureis i Tripodiscioi. Chociaż Koryntianie wywołali wśród nich wojnę domową, gdyż Koryntianie wiecznie spiskowali, by zdobyć Megarę pod swoją kontrolą, to jednak ze względu na swoją uczciwość prowadzili swoje wojny w sposób cywilizowany i po bratersku. Nikt bowiem nie wyrządzał żadnej krzywdy ludziom pracującym na polach, a gdy ktoś został schwytany, musiał jedynie zapłacić pewien określony okup, który jego porywacze otrzymywali po uwolnieniu go, a nie pobierali go wcześniej, lecz ten, kto wziął jeńca, odprowadzał go do swojego domu i po podzieleniu się z nim solą i jedzeniem odsyłał go do domu. Ten, kto przyniósł okup, był bardzo szanowany i odtąd pozostawał przyjacielem swego porywacza, a w związku z tym, że został schwytany za pomocą włóczni, nazywano go teraz “przyjacielem włóczni”. Każdy, kto nie zapłacił okupu, był uważany za nieuczciwego i niewiernego, nie tylko wśród swoich wrogów, ale także wśród współobywateli.

18 Co to jest “interes powrotny”?
Kiedy Megarianie wypędzili Theagenesa, swojego despotę, przez krótki czas byli trzeźwi i rozsądni w swoich rządach. Ale później, gdy przywódcy ludowi nalali im pełnego i mocnego haustu wolności, jak mówi Platon, zostali całkowicie zepsuci i wśród ich szokujących aktów niewłaściwego postępowania wobec bogatych, biedni wchodzili do ich domów i domagali się, by ich zabawiano i ucztowano z przepychem. Ale jeśli nie otrzymywali tego, czego żądali, traktowali wszystkich domowników z przemocą i zniewagą. W końcu uchwalili dekret, na mocy którego otrzymywali z powrotem odsetki, które przypadkiem zapłacili swoim wierzycielom, nazywając ten środek “odsetkami zwrotnymi”.

Geografia – Strabon, ks. IX rozdz. I

Ale po powrocie Herakleidów i podziale kraju doszło do tego, że wielu dawnych mieszkańców zostało wypędzonych ze swych ojczyzn do Attyki przez Herakleidów i Dorów, którzy z nimi wrócili. Wśród nich był Melantus, król Messenii. On też panował nad Ateńczykami, za ich zgodą, po zwycięstwie w pojedynczej walce nad Ksantusem, królem Boeotów. Ponieważ jednak Attyka była teraz ludna z powodu wygnańców, Herakleidzi przestraszyli się i za namową głównie mieszkańców Koryntu i mieszkańców Messenii – tych pierwszych z powodu ich bliskości, a tych drugich dlatego, że Kodrus, syn Melantusa, był wtedy królem Attyki – wyprawili się przeciwko Attyce. Ale będąc pokonanymi w bitwie, wycofali się z całej ziemi z wyjątkiem terytorium Megary; tę zaś zajęli i nie tylko założyli miasto Megara , lecz także uczynili jej ludność Doryjczykami zamiast Jonami. Zniszczyli też filar, który stanowił granicę między Jonami a Peloponezyjczykami.

Żywoty i poglądy słynnych filozofów – Ksenofont ks. 6 rozdz. 2

W Megarze widział owce chronione przez skórzane kurtki, podczas gdy dzieci chodziły gołe. “Lepiej jest – powiedział – być baranem należącym do Megary niż jego synem.



Opracowano na podstawie:

  1. Hans Beck – If I am from Megara, Megarian Moments. The Local World of an Ancient Greek City-State ISBN 978-1-77096-223-1
  2. Sheila Ager – Mythic Highways of the Megarid, Megarian Moments. The Local World of an Ancient Greek City-State ISBN 978-1-77096-223-1
  3. Klaus Freitag – Megara’s Harbours, Megarian Moments. The Local World of an Ancient Greek City-State ISBN 978-1-77096-223-1
  4. Philip J. Smith – Megarian Local Adjudication, Megarian Moments. The Local World of an Ancient Greek City-State ISBN 978-1-77096-223-1
  5. Alex McAuley – From the Cradle, Megarian Moments. The Local World of an Ancient Greek City-State ISBN 978-1-77096-223-1
  6. https://www.britannica.com/place/ancient-Greece/The-later-Archaic-periods#ref298064