Apollo

BÓSTWOmuzyki, proroctwa, uzdrawiania, łucznictwa
RODZICEZeus, Latona
POTOMOSTWOLinos (z Uranią), Orfeusz (z Uranią), Asklepios (z Koronis), Ismenios (z Melią), Tenaros (z Melią)
RODZEŃSTWOArtemida
MIEJSCA KULTU
SYMBOLlira, łuk
ZWIERZĘTA SAKRALNEłabędź, kruk
ROŚLINY SAKRALNElaur, ostróżka, cyprys
PRZYDOMKIPajeon (pierwotnie odrębne bóstwo- bóg uzdrowiciel), Ismenios (od rzeki Ismenos w Tebach, Hekébolos (ten, co zdala trafia strzałami)
W INNYCH KULTURACHApollo (łac.)

Syn Dzeusa i Latony. Brat Artemidy. Pan słońca, najpiękniejszy z bogów. Jest wysoki, szczupły i jasnowłosy. Zachował dar wiecznej młodości, wiedząc wszystko o czasie i przestrzeni. Swoimi strzałami leczył choroby a trafiona nią człowiek w tym samym momencie umierał.

Apollo był patronem wieszczów, śpiewaków i poetów, sam grał mistrzowsko na cytrze. Należy wspomnieć o jego pojedynku z Marsjaszem, fletnistą. Satyr potrafił naśladować odgłosy natury: śpiew słowików, poszum burzy. Zwycięstwo Apollinowi przyniosły emocje, które wywołał u słuchaczy. Po pojedynku Apollo obdarł satyra ze skóry, a królowi Midasowi przyprawił ośle uszy, ponieważ podobała mu się gra Marsjasza. Zbigniew Herbert w wierszu Apollo i Marsjasz pisze, że przeciwnicy najpierw grali normalnie, a później musieli odwrócić instrumenty.

Apollo miał przyjaciela Hiacynta (Hyakinthos), którego uczył strzelać z łuku i grać na cytrze Zazdrosny o tę przyjaźń Zefir zabił młodzieńca. Z jego krwi wyrósł kwiat zwany hiacyntem, wg innej wersji, Hiacynt i Kyparissos byli jego kochankami; ulegli metamorfozie; pierwszy stał się kwiatem hiacyntu, drugi- drzewem cyprysowym.

Wraz z siostrą Dianą, dokonał zemsty na Niobe za znieważenie Leto (matki Apolla i Diany). Niobe miała pysznić się przed Latoną swoją urodą a przede wszystkim swoim licznym potomstwem podaczas, gdy Latona miała jedynie dwójkę dzieci. Za tę zniewagę Apollo wraz z Dianą z zemsty zabili wszystkie dzieci Niobe. Zrozpaczona kobieta powróciła do swojej ojczyzny, gdzie skamieniała z bólu.

Parysowi pomógł wymierzyć strzałę w piętę Achillesa; wg Pindara, Apollon sam dokonał tego czynu, przybierając postać Parysa.

Za zabójstwo Cyklopów musiał przez rok czasu odpokutować za ten czyn jako pasterz u Admeta, króla Tesalii.

Wraz z Afordytą i Artemidą, sprzyjał Trojanom.

Bóg należący do olimpijskiej arystokracji, przechwalał się swoją biegłością w strzelaniu z łuku. W Iliadzie zyskał przydomek „zdalekacelny bóg”. Amor, chcąc go utemperować, trafił boga strzałą miłości a Dafne strzałą nienawiści. Bogini uciekała przed zakochanym i na jej prośbę matka zamieniła ja w drzewo laurowe (Samuel Twardowski – Daphis w drzewo bobkowe przemieniła się)

Z Uranią miał synów Linosa i Orfeusza. Z Koronis- Asklepiosa, boga sztuki medycznej. Z nimfą Melii synów, Ismeniosa i Tenarosa.

Jego świątynia znajdowała się w Delfach, ale nim to się stało musiał pokonać Pytona. Aby upamiętnić to wydarzenie, Grecy ustanowili igrzyjska pytyjskie. Tutaj w jego imieniu, kapłanka Pytia wieściła przyszłość.

Apollo jako bóg muzyki i poezji, opiekun sztuki i nauki. Był zwierzchnikiem dziewięciu muz, córek Zeusa i Mnemosyne.

Apollo był bogiem, którego nazywano Zbawcą, ponieważ wspierał ludzi w cierpieniu i oczyszczał z grzechów. W Akropolis Stanisława Wyspiańskiego to pogańskie bóstwo zlewa się z Chrystusem.

Atrybutami boga są: kołczan wypełniony srebrnymi strzałami, łuk, lira i wieniec wawrzynu na głowie.

Wieniec laurowy dawano w nagrodę poetom, np. zwycięzcom konkursów dramatycznych (agony) podczas Dionizji Wielkich. Stąd pochodzi wyraz laureat.

Mieszkał na Parnas, skąd zsyłał natchnienie: “apolliński” umiar i rozmysł.

Od V w. p.n.e. identyfikowano go z Heliosem.

Apollińskość stanowiła podstawę Nietzscheańskiej koncepcji metafizyki artysty i wczesnej teorii tragedii, zawartej w książce “Narodziny tragedii”. Apollo był dla Nietzschego symbolem światła, miary i powściągliwości. Apollińskości odpowiada świat zjawisk lub marzeń– jest ona dążnością do obrazowania świata, tworzenia jego pozoru, który przesłania prawdę o życiu i przez to pomaga je znosić. Z żywiołu apolińskiego wyrastają sztuki plastyczne i epika. Z połączenia go z żywiołem dionizyjskim- liryka i muzyka, powstała klasyczna tragedia.



Wykorzystana literatura:

  1. Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Jan Parandowski, ISBN: 0907587852,
  2. Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym i państwowym, L. Winniczuk, O. Jurewicz, PWN, Warszawa 1968 r.